Skal sone og er heroinavhengig – hvordan løser dette seg i fengsel?
Hei.
Jeg skal sone en dom snart i fengsel og jeg er heroin avhegig. Hvordan løser det seg i fengsel? får jeg noe?

Mann, 30 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hvilke tilbud og hvilken praksis man har på dette, er litt varierende fra fengsel til fengsel. Vi vil derfor anbefale deg å ta kontakt med det aktuelle fengselet direkte, og høre med dem om hvordan de vil håndtere dette. Uansett har du som innsatt rett til gratis kommunal helsehjelp i den kommunen du skal sone i. Dette er nærmere beskrevet i denne artikkelen fra Kriminalomsorgen.no, samt i deres artikler om Rusmestringsenheter og Straff i institusjon (såkalt «paragraf 12-soning»). Det kan tenkes at du vil kunne få tilbud om legemiddelassistert rehabilitering (LAR), uten at vi tørr å gi noen som helst garantier for dette.