Rustesting – kan de gjøre dette uten samtykke?

Hei. Har slitt en del med rus og alkohol siden jeg var 14 år. Men har så si vært rusfri det siste året. Men har slitt en del med deprisjon og spiseforstyrrelser igjen har gjort til at jeg har startet å misbruke div stoffer igjen. Kokain for dempe sult følelsen.. benzo og hasj for å få sove om kveldene.Behandlern min og legen min er bekymret for vekt tapet. Og de ville ha meg innlagt for spiseforstyrrelsen. Ønsker egentlig dette selv også. Men er bekymret for at de kan ta narko test av meg mens jeg er innlagt? Kan de gjøre dette uten samtykke? Vil ikke skuffe venner og familie nokk en gang. Samt at jobben ryker nokk viss det dukker opp en positiv rusprøve.. tar peth prøver vær mnd så de er greie. Så derfor tror jeg ikke de mistenker rusbruk.

Kvinne, 24 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det er veldig bra å høre at du selv ser en del utfordringer og vurderer å gjøre noe med disse. Vi håper du er i gode hender og får den hjelpen du trenger i en vanskelig situasjon.
Du spør om de kan utføre narkotikatester av deg uten samtykke. I utgangspunktet, nei. Rusmiddeltesting kan som utgangspunkt kun utføres dersom du har gitt informert samtykke, dvs. at de på forhånd informerer deg om at de skal teste, hva de skal teste og hvorfor.
Dersom du allerede er under et opplegg der de tester deg, kan dette stille seg annerledes.
Det er ingen ting i veien for å spørre helsepersonell om dette hvis du lurer.