Reaksjon på alkohol. Kan det være senskade etter bruk av Concerta?

jeg brukte conserta ca. 10 år til jeg var 18. Som voksen reagerer jeg på alkohol.
Blir sart full og syk. Kan dette være senskade etter bruk av conserta.

Mann, 24 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Langtidseffekter av Metylfenidat ( virkestoffet i Concerta ) er ikke tilstrekkelig undersøkt. Vi kjenner ikke til at reaksjoner på alkohol som du beskriver er knyttet til senskade ved bruk av Concerta.
Hvordan man reagerer på alkohol er veldig individuelt og flere forhold spiller inn.Mange faktorer bestemmer hvor godt man tåler alkohol og disse vil variere en del fra person til person. F.eks. vil ting som dagsform, matinntak, søvn, helsetilstand og eventuell medisinbruk ha en innvirkning. Hvor ofte og hvor mye du drikker vil også ha betydning for hvor godt du takler alkohol.Dersom du opplever dette som et stort problem, kan du vurdere om du skal snakke med fastlegen din om dette.