Rare symptomer av Imovane?

Hei. Eg har tatt Zopiklon for innsovning en liten stund men pga forferdelig bitter smak i munnen så skulle eg nå heller prøve Imovane. Eg har prøvd det en natt, først tok eg 5mg uten hell, så eg tok 5mg til, etter en stund ble alt rart, alle tingene på soverommet begynte å «danse» alt beveget seg i en slags S bevegelse ganske sakte, det var skremmende og eg lurte på om eg faktisk såg det eg såg, så eg tok fram mobilen og lommelykt og selv med lys med lommelykt fortsatte alt å «danse». Ansiktet til hunden min så skremmende rart ut og eg ble litt redd. Eg skulle til å søke det opp på Google og da opplevde eg enda mer merkelig, skriften på telefonen min såg ut som den var en annen «font», miniatyr bokstaver på en måte, som kunne minne om bokstavene som ble skrevet på gammeldagse skrivemaskin. Og alt eg skrev ble feil, eg fikk ikkje til å skrive riktig. Bevegelsene i soverommet vedvarte, bevegelsen fikk ting og tang som klær på gulvet og lampen min til å se ut som en annen fasong, nesten som små figurer som danset helt synkronisert i denne S bevegelsen. Hva var det eg opplevde og er det normalt av imovane? Eg opplevde ikkje slikt på Zopiklon. Det var skremmende og har ikkje turt å ta den mer.

Kvinne, 21 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er litt underlig at du opplevde disse symptomene etter bruk av Imovane, da virkestoffet i Imovane jo er zopiklon. Derfor har vi heller ingen opplagt forklaring på hvorfor du opplever dette, da de to legemidlene er mer eller mindre identiske. Felleskatalogen skriver riktignok følgende om mulige bivirkninger av Imovane, hvor enkelte av disse stemmer overens med hva du beskriver:
Psykiske
Mindre vanlige: Agitasjon, mareritt
Sjeldne: Aggresjon, angst, dysfori, forvirring, hallusinasjon, irritabilitet, konsentrasjonssvikt, libidoforstyrrelse, psykose
Ukjent frekvens: Legemiddelavhengighet, rastløshet, seponeringssymptom, sinne, somnambulisme, unormal atferd (mulig assosiert med amnesi), vrangforestilling.
Uansett anbefaler vi at du snakker med legen igjen om disse symptomene, slik at dere sammen kan vurdere dosejustering eller medisinbytte. Dersom du var vant med 5 mg Zopiklon fra før av, kan det hende at du opplevde dette som følge av å ha brukt dobbel mengde. Generelt er det gjerne slik at jo større mengder du inntar av et stoff, desto større vil også sannsynligheten for bivirkninger bli.