Neurontin og bilkjøring

Hei jeg har brukt en del tabletter på grunn av opprasjon i kne 4 ganger har byttet det på grunn av infeksjon å fire ganger menisk nå ble jeg operert i ryggen. Å bruker Neurontin 300mg morgen å kveld. Lurer på hvor lenge dette er i kroppen på grunn av bil kjøring ble hentet av amk 2 ganger etter opprasjon på grunn av sterke smerter. Fikk 18 miligram morfin dem lurte på mye tabletter jeg hadde gått på siden det var så lite respons på det dem ga meg. Så jeg har vært i mellom en del .

Mann, 59 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Førerkortforskriften nevner ikke Neurontin spesifikt, det vil si at det ikke er en fastsatt grense på hvor mange timer du må vente før du kan kjøre. Derfor gjelder hovedbestemmelsen: «Helsekrav er ikke oppfylt dersom alkohol, rusmidler eller legemidler brukes i et omfang og på en måte som fører til helsesvekkelse med økt trafikksikkerhetsrisiko, jf. § 35.» Reglene finner du i Førerkortveilederen.
I følge Felleskatalogen kan Neurontin føre til svimmelhet, søvnighet og tretthet. Du bør ikke kjøre bil, bruke maskiner eller utføre andre risikofylte aktiviteter dersom du opplever å ha noen av disse bivirkningene.
Det er derfor du og din lege som må ta en vurdering på hvordan du skal bruke disse og samtidig kjøre trygt. Det er alltid du selv som er ansvarlig for at du er skikket til å kjøre bil.
Vi er litt usikre på om du spør om noe vedrørende morfin, vi får i så fall ikke helt taket på hva. Du er velkommen til å skrive inn til oss igjen.