Nervøs uten Nobligan

Hei nå er det 4 måneder som jeg bruker Nobligan 50 mg . På grunn av depresjon. En tablett daglig . Men ser at klarer ikke uten . Blir veldig nervøs uten den . Hvordan kan jeg slippe å bruke den. Takk

Kvinne, 62 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dersom du har brukt Nobligan daglig i 4 måneder, vil du kunne kjenne deg dårlig ved å avstå fra bruk eller ved å ta det uregelmessig. Vanlige reaksjoner er for eksempel å føle seg nedfor eller engstelig. Det at du kjenner at du blir engstelig uten den, kan altså være en abstinensreaksjon. Nobligan er først og fremst et smertestillende legemiddel, og er ikke et veldig vanlig medikament å bruke mot depresjon. Det finnes mange øvrige medikamenter som er mer effektive mot depresjon. Vi anbefaler deg at du kontakter din lege, får hjelp til å slutte med Nobligan og til å bli bedre av din depresjon.