Mor drikker hver dag – bør jeg være bekymret?

Hei!
Jeg har en mor på 67 som drikker 2dl Whiskey hver ettermiddag/kveld for å få sove. Hun er ca.1.70 høy, slank og bruker ikke medisiner som jeg vet. Kan dette være direkte skadelig for henne? Bør jeg bekymre meg?

Kvinne, 37 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Ut ifra hva du beskriver er det kanskje ingen akutt fare, men et regelmessig forbruk av alkohol kan noen ganger medføre ulike typer helseskader på sikt. Dette er noe som kan utvikle seg gradvis. Om du bør bekymre deg eller ikke er vanskelig å si, men hun gjør nok lurt i å be om en helsesjekk hos fastlegen sin, for å sjekke om det finnes tegn på organskade eller lignende. Dersom hun er i faresonen for noe slikt, er det en klar fordel å fange det opp tidlig.
Du kan lese mer om virkninger og bivirkninger av alkohol på våre hjemmesider. Du er også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat hvis du vil snakke nærmere om dette.