Min mor og stefar er alkoholikere, kan jeg kutte all kontakt?

Hei. Min mor og stefar er alkoholikere. Jeg har sagt at dersom vi skal ha kontakt må det være uten alkohol involvert. Allikevel ringer de meg, og er tydelig beruset på telefonsvareren. Føler at uansett hvor tydelig jeg er på dette skjer det ingen endring. De benekter også problemet. Er det greit å bare la være å ta tlf, og kutte all kontakt? Det er det jeg ønsker, da dette bare tærer på mitt eget liv..

Kvinne, 46 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi vil absolutt støtte deg i dette. Det er meget viktig å sette grensene der du selv mener de går. Gi dem en generell beskjed om at dersom de er berusede, kommer du ikke til å svare på telefoner eller andre henvendelser.
Du spør om det er «greit å bare la være å ta tlf, og kutte all kontakt? «. Vel, her er en litt annen måte å se det på: Hvis du sier til dem at «Jeg vil ha kontakt med dere dersom dere er edru», og de ikke klarer/ønsker å forholde seg til det, så er det ikke du som kutter kontakt med dem – det er de som velger å ikke forholde seg til dine grenser.
Vi vil også anbefale deg å ta en prat med noen om hvordan situasjonen er for deg. Du kan f.eks. kontakte Veiledningssenter for pårørende.