Mannen min drikker for mye

hei
Jeg har en fantastisk flott mann, han er en herlig pappa for våre tre barn som stiller opp for de, er svært omsorgsfull og snill. Han bor her i Norge uten noen andre nære slektinger og jeg vet at han savner de svært mye. han har bodd her i 16 år. Jeg har allid visst at han vært glad i alkohol. jeg syns han drikker for mye. Han sier han må drikke minst to ganger i uka og det kan gjerne gå med en hel flakse med sprit og noen øl. Han drikker alltid når jeg og barna har lagt oss så det påvikrer ikke oss direkte. Han har opptil 17 nattevakter i mnd og studerer 100% ved siden av så jeg vet at livet hans er stressende og at pga nattevaktene så er døgnrytmen hans snudd på hodet allerede. I utgangspunktet er han også et stort B mennenske som elsker å sitte oppe om natten. når jeg prøver å si at hans alkoholforbuk er ekstremt så blir han veldig sinna og jeg har sluttet å komentere det. Det hjelper ikke å si at jeg faktisk blir redd forhan når han drikker. For et par dager siden kom jeg og barna hjem ca kl 1930 og han var synlig beruset. han skull eha nattevakt senere og jeg fikk helt panikk. Jeg sa at jeg kanskje skulle ringe til jobben og si han var syk, men han insisterte på at det ikke var så ille. han innrømmet at han hadde drukket litt fordi han plutselig fikk noen bilder hjemmefra av kamerater som satt og koste seg og drakk. pga av barna turte jeg ikke gjøre noe med det. ved noen anledninger, 3-4 ganger på 16 år, har han faktisk gått til fysisk angrep på meg når han er beruset og hvis jeg maser om drikkingen hans. Jeg tenker at jeg egentlig vil skille meg fra han hvis han ikke får hjelp. Han går på sosionom studie og jeg ønsker ikke at han skal miste studieplassen sin grunnet dette. Jeg vet at hvis jeg skiller meg vil han kreve 50 % ansvar for barna og det skremmer meg også, både fordi jeg ikke vil såre barna mine og fordi jeg er usikker på hvordan han vil klare å ha barna alene en uke av gangen. Han er som sagt en helt utrolig pappa pg ektemann når han er seg selv. men på grunn av jobben hans og drikkkingen hans som gjør at han nesten aldri er tilgjengelig om morgenen så tar jeg alltid meg av barna på morgenen og alt annet i forhold til skole, bgh og annet. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Kvinne, 36 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Dette høres ikke ut som en grei situasjon for deg og barna, og vi forstår godt at du kjenner på mye rundt dette og er usikker på hva du skal gjøre.
Når det gjelder drikkingen hans, er det mange faktorer som gjør at vi tenker at dette er problematisk. En faktor er mengden; å drikke en flaske sprit og flere øl over to dager, hver uke, er store mengder, og langt over det som anses som helserisiko. At han ikke drikker hver dag behøver ikke å bety at han ikke har et alkoholproblem. Han fortsetter å drikke til tross for at dette har tydelige negative konsekvenser både for han og for deg – og ikke minst for dere som par. At han drar på jobb full, at han mer enn en gang har gått til angrep på deg i fylla, og at hans drikking gjør at han ikke tar sin del av arbeidet hjemme, er alvorlig. At han likevel fortsetter å drikke, betyr at han ikke har forstått alvorligheten og tatt konsekvensene av dette.
Om han ikke klarer eller ikke vil slutte, vites ikke, ofte er det en kombinasjon. Uansett, så er han selv ansvarlig for sine handlinger, selv når han er beruset, og hans handlinger og valg skal og bør ikke unnskyldes fordi han drikker.
Ut i fra det du skriver, så forstår vi at han har gode sider og at du er glad i han, og at det blant annet er derfor dette er vanskelig. Vi har forståelse for at du kjenner det slik, livet er sjeldent svart/hvitt. Drikkingen hans, får du dessverre ikke gjort så mye med, det må han ta tak i selv. Og ut i fra det du skriver, så er dette et tema det ikke går an å snakke med han på, for å komme til en felles løsning. Men, vi oppfordrer deg innstendig til å søke hjelp til deg selv slik at du kan få hjelp til å sortere ut dette og kjenne på hva du kan gjøre som er riktig for deg og dine barn. Barn får nesten alltid med seg mer enn det man tror, selv om de ikke ser det direkte. Nedenfor er tilbud vi anbefaler du sjekker ut: