Kan man legges inn for å forebygge tilbakefall?

Hei. Har slitt en del med rus og alkohol i tiligere og har hatt noen sprekker den siste tiden. Så det jeg egentlig lurer på går det an å få en innleggelse som forebygger «tilbakefall» ? Snakket med min behandler og han sa at det ikke gikk an med mindre jeg havnet utpå igjen. Eneste problemet er at viss jeg havner utpå denne gangen er jeg redd det ikke er noen vei tilbake..og da kommer jeg neppe til å legge meg inn. Siden jeg ikke skjønner selv når det har gått for langt.

Kvinne, 24 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du er føre var og ønsker å forebygge mot en eventuell sprekk. Vi har heller ikke hørt om at det er vanlig å få en plass i rusbehandling som forebyggingstrategi, men at dette er plasser forbeholdt de som har et aktivt rusproblem. Imidlertid tenker vi at det finnes god hjelp å få utenfor rusbehandlingen, for eksempel dersom du går regelmessig til en terapeut. Vi anbefaler at du diskuterer dette med din lege eller behandler, slik at dere aktivt kan jobbe med å forebygge sprekker, eller at du henvises for eksempel til en ruspoliklinikk eller til en avtalespesialist.