Kan jeg være naturlig tolerant mot rusmidler som er laget i laboratorier?

Hei, dette er et spørsmål som jeg ikke har funnet svar på, på internett så jeg bare spør her istedenfor:)
Jeg har personlig merket at når jeg har tatt rusmidler som er originalt laget i laboratorie som f.eks, xanax, lsd og amfetamin så har jeg enten fått så vidt rus eller ikke noe rus. Men når jeg har tatt rusmidler som er naturlige som, cannabis, trøfler og hasj så har jeg merket ganske mye. Jeg prøvde å finne ut om dette på internett men jeg fant ikke noe som gir meg svar på dette. Så det jeg lurer på er om man kan være naturlig tolerant mot rusmidler som er laget i laboratorier? Hadde vært fint om jeg kunne ha fått et svar fort:)

Mann, 16 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Såvidt vi vet, er det ingen naturlig årsak til at noen jevnt over skal være tolerant overfor rusmidler som lages i laboratorium. Toleranse er stort sett noe en bygger opp ved (omfattende og ganske hyppig) bruk over tid. Du sier ikke noe om omfanget av din egen bruk.
Du nevner Xanax/Xanor, LSD og amfetamin som eksempler på syntetiske rusmidler, og cannabis (herunder hasj/marihuana) og trøfler som eksempler på naturlige rusmidler. Årsaken til at du opplever minimal til ingen effekt på førstnevnte, men ganske mye effekt på sistnevnte, kan være mange.
For det første har rusmidlene du nevner, forskjellig virkestoff og det er ofte individuelt hvordan gjeldende virkestoff påvirker hver enkelt. For eksempel anses både Xanax/Xanor og cannabis å ha en beroligende effekt, men det er forskjellige virkestoffer i hver enkelt og dermed to forskjellige og individuelle rus-opplevelser. LSD og trøfler er på sin side begge hallusinogener, men igjen med forskjellig virkestoff. På våre nettsider kan du lese mer om virkninger og bivirkninger til de forskjellige rusmidlene.
I tillegg til at stoffene du nevner er forskjellige, vil også sinnsstemning, omgivelser, forventninger og størrelsen på dosen kunne virke inn på rusen.