Kan jeg ta 1 til kapsel med Ritalin 30 mg?
hei. jeg har tatt 30mg ritalin idag, kan jeg ta 1 til kapsel med 30mg? er ca 5t siden jeg tok den første

Kvinne, 18 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Først og fremst gjør vi oppmerksom på at det kan ta flere dager å få svar via denne spørretjenesten. Ved behov for umiddelbart svar, ta kontakt på chat eller telefon i våre åpningstider.
Når det gjelder spørsmål om vanlig bruk av medisiner, må vi uansett be deg ta opp dette med legen som skriver ut disse til deg. Vi er ikke helsepersonell og skal helst ikke svare på slike spørsmål. I tillegg har også ulike personer ulik toleranse for denne typen legemidler. Hvor lenge du har brukt dette, har med andre ord stor betydning.
Generelt kan vi likevel tipse deg om Felleskatalogens omtale av Ritalin, hvor du finner et avsnitt som heter «Dosering». Der vil du finne anbefalte doseringer for ulike pasientgrupper, og forhåpentligvis også et svar på ditt spørsmål. Men du bør ta i betraktning at denne informasjonen først og fremst er veiledende, mer enn en fasit som gjelder for alle.
Merk for øvrig også at Ritalin i kapselform er langtidsvirkende, og slipper ut virkestoffet i blodet gradvis. Omtrent 5-7 timer etter inntak vil du få en ny «topp» av virkestoffet metylfenidat i blodet. Sånn sett er det generelt lurt å vente litt før du vurderer nye inntak.