Jeg tør ikke ta Valium eller Quetiapin før jeg vet det er trygt

Hvor lenge sitte Nobligan i kroppen? Jeg tør ikke ta Valium eller Quetipapin før jeg vet det er trykt. Har tatt til sammen 150 mg siden kl 07.00 i dag.

Kvinne, 44 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og kjenner ikke din allmenntilstand. Vi anbefaler at du snakker med legen som foreskriver medisiner til deg om når det er trygt å ta dem. Ved behov for akutt helsehjelp, kan du ringe legevakta på 116 117, AMK på 113 eller Giftinformasjonen på 22 59 13 00.
Generell informasjon om Nobligan
Nobligan har en halveringstid på 6 timer, og som en tommelfingerregel er legemiddelet i praksis helt ute av systemet etter 5 x halveringstiden. Men hvor lenge du har effekt av legemiddelet, vil også avhenge av dosen. Som et generelt råd, skal man være forsiktig med å blande benzodiazepiner (som Valium) og opioider (som Nobligan). Det er fordi begge stoffene virker dempende på sentralnervesystemet, og kan derfor gjør deg sløv og trøtt, samt redusere puste-frekvensen.