Jeg tok amfetamin for ca 15 minutter siden og lurer på om det er normalt at man blir trøtt av det?

Hei, jeg tok amfetamin for ca 15 minutter siden og jeg lurer på om det er normalt at man kan bli trøtt av at man tar det. Jeg ble nettopp det kort etter at jeg tok det. Fikk også litt vondt i ørene.
Jeg lurer også på hvor normalt det er å få kjøttetende bakterier av dette. Hadde likt om jeg hadde fått svar om dette fort.

Mann, 15 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vil først presisere at RUStelefonen ikke er en akutt-tjeneste, og ved behov for akutt helsehjelp, anbefaler vi å ringe legevakta på 116 117, eller AMK på 113. For spørsmål om overdose og forgiftning, kan du kontakte Giftinformasjonen på 22 59 13 00, som er døgnåpnet.
RUStelefonen er ikke en helsetjeneste, og vi som jobber her er ikke helsepersonell. Svarene du får om dette er helt generelle. For konkrete spørsmål om din egen tilstand, bør du konferere med lege.
Amfetamin er et sentralstimulerende stoff. Det innebærer at man som regel blir våken og energisk, altså det motsatte av trøtt. Virkningen av amfetamin vil allikevel avhenge av hvor mye du tar, og hvor mye du har tatt tidligere – samt individuelle forskjeller. For eksempel, dersom du har tatt amfetamin over flere døgn, og du ikke har fått tilstrekkelig med mat eller søvn i denne perioden, kan man oppleve å bli trøtt og utmatta. Men dette er etter gjentatte inntak, ofte over flere dager.
ADHD-pasienter kan oppleve å bli roligere og mer fokuserte av amfetamin (i terapeutiske doser).
Hva gjelder vondt i ørene av amfetamin, er ikke dette en vanlig bivirkning (selv om rapporter sier det forekommer hos noen). Er du plaget av ørene dine, er dette noe du bør ta med lege på vanlig måte.
I vår brosjyre kan du lese mer om virkninger og bivirkninger av amfetamin.
Såvidt vi vet, har det vært rapportert om noen tilfeller der personer har blitt smitta med kjøttetende bakterie som følge av å ha tatt amfetamin. Dette er tilfeller der personen har injisert stoffet. På generell basis kan vi derfor si at injeksjon gir økt risiko for smittsomme sykdommer, sår, abscesser og andre problemer forbundet med sprøytebruk.