Jeg lurer på om man kan ha høyere toleranse for stoffer spesifikt laget i laboratorium?

Hei, jeg er en gutt på 15 år og jeg lurer på om man kan ha høyere toleranse for stoffer spesifikt laget i laboratorium. Av rusmidler som er laget i laboratorium så har jeg tatt amfetamin, xanax og LSD. Jeg har tatt de tre stoffene og så vidt merka noe av de. Det har vært første gang på hvert av stoffene. Av naturlige stoffer så har jeg tatt Cannabis, Trøfler. Jeg har også tatt hasj men tenker at det ligger liksom midt i mellom. Jeg begynte først å lure på dette etter at jeg tok xanax uten å merke noe hvor andre hadde tatt like stor dose og blitt ekstremt høye. Når jeg tok LSD så merket jeg heller egentlig ikke så mye, men når jeg tok sopp så ble jeg veldig høy. Så dette fikk meg til å lure om det faktisk er en mulighet for at jeg kan være mer tolerant mot laboratorie rusmidler. Helst svar fort, hilsen gutt 15 år.

Mann, 15 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Såvidt vi vet, er det ingen naturlig årsak til at noen jevnt over skal være tolerant overfor rusmidler som lages i laboratorium. Toleranse er stort sett noe en bygger opp ved (omfattende og ganske hyppig) bruk over tid. Du sier ikke noe om omfanget av din egen bruk.
Du nevner Xanax/Xanor, LSD og amfetamin som eksempler på syntetiske rusmidler, og cannabis (herunder hasj/marihuana) og trøfler som eksempler på naturlige rusmidler. Årsaken til at du opplever minimal til ingen effekt på førstnevnte, men ganske mye effekt på sistnevnte, kan være mange.
For det første har rusmidlene du nevner, forskjellig virkestoff og det er ofte individuelt hvordan gjeldende virkestoff påvirker hver enkelt. For eksempel anses både Xanax/Xanor og cannabis å ha en beroligende effekt, men det er forskjellige virkestoffer i hver enkelt og dermed to forskjellige og individuelle rus-opplevelser. LSD og trøfler er på sin side begge hallusinogener, men igjen med forskjellig virkestoff. På våre nettsider kan du lese mer om virkninger og bivirkninger til de forskjellige rusmidlene.
I tillegg til at stoffene du nevner er forskjellige, vil også sinnsstemning, omgivelser, forventninger og størrelsen på dosen kunne virke inn på rusen.