Hvordan håndtere det å glede seg til å komme hjem og drikke vin?
Hvordan skal jeg klare å håndtere det å glede seg til å komme hjem for å ta seg endel vin. 1-2 flasker

Kvinne, 49 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår det slik at du opplever det som problematisk at du gleder deg til å komme hjem og drikke vin. Da kan det være lurt å ta noen grep. Du skriver ikke noe om hvorvidt du ønsker å drikke mer moderat eller kutte ut alkoholbruken helt. Hvis du i utgangspunktet har et ønske om å drikke moderat kan du forsøke det i første omgang. For å klare å drikke mindre er det hensiktsmessig å kartlegge ditt eget drikkemønster. Du kan for eksempel bruke World Health Organization sin kartleggingstest AUDIT for alkoholbruk. Det kan også være nyttig å tenke gjennom hvorfor du drikker og i hvilke situasjoner du drikker. Hvis du for eksempel drikker for å slappe av kan det være bra å finne nye strategier for hvordan du kan klare å slappe av uten alkohol. Mange finner hjelp i det å dele problemet med folk de stoler på. Du kan også tenke gjennom hva du opplever som positivt de gangene du klarer å ikke drikke/ drikke moderat og hva du opplever som negativt de gangene du drikker mer enn planlagt. Når du kjenner på dette suget etter alkohol kan du da hente frem hva du vinner på å la være. Vi har laget en egen side om tips til moderasjon. Der finner du en del konkrete tips.  Du kan forsøke å implementere disse, og se om de er til hjelp for deg. Dersom disse tipsene ikke hjelper deg til å drikker mer moderat kan det være bra å søke hjelp. Det kan du få ved å kontakte lege å få en henvisning.
Easy Change Balance er et nettbasert selvhjelpsprogram som du også kan ha nytte av.