Hvordan få samboer til å forstå at jeg vil slutte med Antabus?

Hei,
Jeg har tatt antabus i over 1 år fordi samboer krever det. Lege synes jeg kan slutte, men samboer sier at jeg må om vi skal bo sammen. Hvordan kan jeg få han til å forstå at det føles som tvang og jeg ønsker å slutte.
Fant noe dere skrev tidligere som traff meg heldig. https://rusinfo.no/2016/07/antabus-12/

Kvinne, 35 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi har nok ingen fasit på hvordan du skal «få ham til å forstå», dessverre. Men vi anbefaler at dere har en ordentlig samtale om dette, med en rolig tone, hvor begge kan snakke ut om sine tanker og behov, hvor dere lytter til hverandre. Å være i et forhold vil jo ofte innebære en grad av kompromisser, så spørsmålet blir jo kanskje i hvilken grad dere kan komme til enighet, og enes om et opplegg som begge kan leve med. Og eventuelt hva som skjer dersom den ene parten blir stående i en situasjon som vedkommende mistrives sterkt med. Sannsynligvis har han jo forståelse for at du ønsker å slutte med Antabus – men kanskje er han redd for hva som kan skje dersom du slutter med dem? Dette er ting som er viktig å snakke ordentlig ut om.
Det er egentlig bare du som kan bestemme om du skal ta Antabus eller ikke, dersom du føler at du er klar for det. Sånn sett er det jo bra at legen din er enig med deg. Men din samboer på sin side har jo også rett til å bestemme hva han kan og ikke kan akseptere i et forhold, for sin egen del. Med andre ord, han kan jo ikke bestemme om du skal ta Antabus eller ikke, men han kan bestemme om han ønsker å bo sammen med deg om du ikke gjør det. Dersom dere sliter med å snakke om dette, eller med kommunikasjon generelt, kan dere jo kanskje vurdere å oppsøke en samlivsterapeut sammen?
Du (og for så vidt også han) er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat, ved ønske om å snakke nærmere om denne situasjonen.