Hvor mye 40% må jeg drikke for å få en promille på 0,5?

Hei:)) Jeg skal på fest og har lyst til å bli litt mer en brisen. Jeg har aldri vært mer enn brisen og vet derfor ikke hvor mye jeg bør få i meg. Hvor mye 40% må jeg drikke for å få en promille på 0,5?

Kvinne, 16 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi kan ikke gi et eksakt tall på hvor mye 40 % du må drikke for å få 0,5 i promille. Det er flere grunner til det:
• Det kommer an på hvor fort du drikker
• Det kommer an på om du har spist på forhånd eller ikke
• Det kommer an på din kroppsvekt
Generelt vil vi tipse deg om å være veldig forsiktig med brennevin. Det skal så lite til før du blir fullere enn du hadde planlagt. Dersom du f.eks drikker én shots (4 cl) vil dette merkes. Det tar ca en halv time fra du drikker til du merker hele effekten. Du bør ikke drikke flere shots på rad – la det gå minst en halv time fra du har drukket en til du ev. drikker en til. Mer enn to shots trengs ikke for å bli brisen, eller en promille på ca 0,5.
Pass på dette:
• Ikke drikk fort! Husk at det tar tid før effekten kommer.
• Spis et skikkelig måltid før du drikker alkohol.
• Drikk vann eller annen alkoholfri drikke ved siden av.