Hvor lenge sitter Nobligan i kroppen?

Hvor lenge sitte Nobligan i kroppen? Jeg tør ikke ta Valium eller Quetipapin før jeg vet det er trykt. Har tatt til sammen 150 mg siden kl 07.00 i dag.

Kvinne, 44 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og kjenner ikke din allmenntilstand. Du må snakke med legen som foreskriver medisiner til deg om når det er trygt å ta dem.
Genrell informasjon om Nobligan
Nobligan har en halveringstid på 6 timer, og som en tommelfingerregel er legemiddelet i praksis helt ute av systemet etter 5 x halveringstiden. Men hvor lenge du har effekt av legemiddelet, vil også avhenge av dosen. Som et generelt råd, skal man være forsiktig med å blande benzodiazepiner (som Valium) og opioider (som Nobligan). Det er fordi begge stoffene virker dempende på sentralnervesystemet, og kan derfor gjør deg sløv og trøtt, samt redusere puste-frekvensen.