Hvem/hva/hvor kan jeg få kontaktet for å få startet prosessen med å få tilbake førerkort?

Hei, ble tatt av foreldre i cannabis-røyking for et par år siden (høst 2014) og ble enige med dem om å begynne med urinprøver for husfredens skyld. Dette gikk bra et par uker før jeg gikk på en smell igjen, men etter et par urinprøver kom tilbake med spor etter Cannabis/THC så ble jeg, politiet og støttekontakten enige om at jeg skulle undertegne en ruskontrakt(vinter/vår 2015).
På dette tidspunktet hadde jeg førerkort, men ikke bil, og kjørte mer eller mindre aldri. Det var ingen fare for at jeg skulle miste førerkortet FØR jeg skrev under på kontrakten, da alt hadde vært frivillig frem til dette. Men etter et eget ønske om å bli rusfri skrev jeg under på kontrakten da det kan være greit å ha noen som passer litt på. Det skulle jeg ALDRI ha gjort.
Etter et par uker/mnd med rene tester gikk jeg på en enkelt smell igjen, og siden jeg hadde skrevet under på kontrakten ble jeg fratatt førerkort(måtte levere inn førerkortet på politistasjonen) selv om jeg aldri har kjørt i ruspåvirket tilstand. Et av punktene i kontrakten var riktignok at jeg kunne miste førerkortet etter å avlegge positiv urinprøve, men da dette skjedde én gang etter kontrakten ble skrevet under på synes jeg det var i strengeste laget.
Dette førte nemlig til at jeg ble sparket fra jobben min og sliter fremdeles med å komme meg på beina igjen. Det har ballet på seg både økonomisk og psykisk de siste årene. Hvis jeg ikke hadde skrevet under på kontrakten ville jeg aldri ha mistet lappen, og hadde ikke havnet i både økonomisk/psykisk uføre. Jeg har mye større problemer i dag rusfri/edru enn jeg hadde da jeg røyket, røykingen fremstår i dag som en bagatell i forhold til andre problemer, og for min del var det kun en del av å vokse opp og være ungdom som jeg har vokst av meg.
Jeg har i dag vært totalt rusfri siden sommer 2016 og er veldig fornøyd med det, men sitter igjen med store psykiske og økonomiske problemer(årevis uten jobb/lønn tar knekken på en). Nå har jeg ENDELIG fått tilbud om jobb, men et av kravene er førerkort. Jeg var helt åpen til arbeidsgiver om min fortid og vil få tilbud om jobb dersom jeg får tilbake lappen. Jeg har vært i kontakt med tidligere støttekontakt for å sette igang med å få tilbake førerkort ASAP, men fikk beskjed fra støttekontakt om at de kun hjalp folk til og med 25 år.
Jeg har som sagt aldri kjørt ruset, røykte maks 3-4 i uken, og har vært rusfri i 4 år.

Mann, 29 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du skriver at du ikke ble tatt for kjøring i påvirket tilstand, så vi antar derfor at årsaken til at du mistet lappen var fordi det ble vurdert at du ikke oppfylte helsekrav til førerkort.  Spørsmålet blir derfor om rusbruken din førte til helsesvekkelse med økt trafikkrisiko, eller ikke. Dersom du mener den ikke gjorde det kan du vurdere å klage. Vi vil imidlertid gjøre deg oppmerksom på at du ved å signere kontrakten har akseptert vilkårene som stod oppført i den.
Vil du vite mer om helsekrav til førerkort finner du regelverket i Førerkortveilederen.
Vi kjenner til at dette er en praksis som har fått mye kritikk, blant annet av Sivilombudsmannen. Det er også eksempler på folk som har fått hjelp til å omgjøre liknende vedtak.
Dersom du skal klage på vedtaket eller be om lappen tilbake, er det best å be om juridisk hjelp. Her er noen tips og lenker du kan se på:
Ta kontakt med Gatejuristen som tidligere har behandlet en sak hvor vedkommende Slapp bot og fikk tilbake førerkortet.
Se også Normal Norge sin artikkel om cannabis og bilkjøring.