Hva skjer om man tar 4 Paralgin Forte og 4 paracetamol på en gang?

Hva skjer om man tar 4 paralgin fort og 4 paracetamol (500mg) på en gang? Er det farlig? Kalles det en overdose? Hva er symptomene og npr kan man evt kjenne bivirkningene?

Kvinne, 18 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Hva som skjer dersom du tar dette, kommer an på hvor høy toleranse du har. Men inntaket du beskriver, kan potensielt være risikabelt for enkelte, ja. Store mengder paracetamol kan f.eks. medføre akutt leverforgiftning, som kan være svært smertefullt og kreve medisinsk bistand. Dette er derfor medisiner som kun bør brukes slik de er foreskrevet, eller doseres i henhold til pakningsvedleggene. Er du usikker på hvilken dosering du skal følge, kan du snakke med legen din om det.
Vi vil for øvrig legge til at Paralgin Forte allerede inneholder paracetamol (400 mg per stykk).
Hvorvidt det kan kalles en overdose eller ikke, kommer an på hvilke effekter du ville opplevd som følge av inntaket. Dersom du skulle oppleve bivirkninger eller skadevirkninger som følge av å ha inntatt en større mengde enn du tåler, kan det kalles en overdose.
Nå vet ikke vi hvorfor du spør, men dersom du har det vanskelig og dette er noe du planlegger å ta for å skade deg selv, vil vi heller oppfordre deg til å oppsøke noen form for hjelp/støtte. Foruten venner/familie, kan du f.eks. snakke med en helsestasjon for ungdom eller Mental Helse sin døgnåpne hjelpetelefon 116 123. Du kan også snakke med din fastlege om å få henvisning til psykolog. Det finnes mange som kan og vil hjelpe deg med å få det bedre, dersom du ber om hjelp.