Hva skjer dersom man tar 5 paralgin fort og 4 paracetamol på en gang og aldri har brukt det før?
Hvor mange mg paracetamol blir det tilsammen? Kan man få nedsatt ganske nedsatt bevissthet siden de inneholder morfin eller hva er symptomene liksom?

Kvinne, 18 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Paracetamol
Paracetamol  er et virkestoff som kommer i ulike mengde i ulike piller. Når du sier «4 paracetamol» kan det bety alt fra 1000 til 4000 mg paracetamol.
Generelt er store mengder paracetamol skadelig for leveren din. Det er derfor aldri lurt å ta mer enn det som er anbefalt av lege eller på pakningsvedlegget.
Paralgin forte
4 Paralgin forte kan gi kvalme, ubehagelig kløe, sløvhet, nedsatt bevissthet osv. Dette er på grunn av kodein (ikke morfin), et stoff som kommer fra opiumsplanten. Dette kan være farlig (i store mengder dødelig) og det er ganske begrenset hvor mye rus det gir.