Hva skal jeg gjøre?

Hei!
Jeg har en kjæreste som er like gammel som meg. Han sliter med at han alltid skal prøve nye stoffer. Til nå (som jeg vet) har han tatt kokain en del ganger, MDMA, ritalin og hasj. Jeg har sagt det til han gang på gang at han skal stoppe, men han ser ikke ut til å bry seg. Jeg bekymrer meg mye og er mye lei meg, og jeg klarer ikke å gjøre det slutt heller. Hva skal jeg gjøre?? Finnes det noen måte man kan få noen til å slutte på uten å si ifra til foreldre?
Mvh ….

Kvinne, 17 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er veldig vanskelig å overtale noen til å slutte med rus. Vedkommende må selv innse at han eller hun vil gjøre noe med bruken sin, og finne indre motivasjon for å skape og gjennomføre endring. Du kan forsøke å snakke med ham ordentlig om dette, og fortelle ham hvor mye det plager deg. Dersom det ikke har noen effekt må du kanskje vurdere om dette er et forhold som kan fortsette. Det kan hjelpe å snakke med en og venn eller voksen om dette, for å få støtte og råd.