Hva er den mest sannsynlige årsaken til at Mamma ble bedt om å kutte ut alkohol?

Mamma 75 år drikker seg snart ihjel.
Hvis man får beskjed av lege om å slutte å drikke alkohol, «hvis ikke dør du».. hva er årsaken mest sannsynlig da? Er det leveren som er ødelagt? Hun ble innlagt med alvorlig abstinens. Det er ikke tatt andre undersøkelser enn blodprøver på mamma..skal kanskje ta MR, er vel da mistanke om forandringer på hjernen etter massivt alkoholmisbruk flere år. Men er vel leverskader som er «dødelig»?..

Kvinne, 42 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det høres alvorlig ut. Ja, leverskade er blant de aller vanligste skadene som følge av et høyt alkoholinntak, og kan være svært alvorlig – noen ganger også livstruende. Men, det finnes også andre mulige skadevirkninger som kan oppstå som følge av et høyt og langvarig forbruk av alkohol. Disse skadene kan være alvorlige i seg selv, eller de kan utgjøre en trussel i samspill med øvrige skader/komplikasjoner. Utover leverskade, øker et høyt alkoholforbruk risiko for utvikling av sykdommer i hjernen og nervesystemet, betennelse i bukspyttkjertelen, økt blodtrykk, blødninger (særlig i fordøyelsesorganene), hjerneslag samt enkelte former for kreft. Større alkoholinntak kan dessuten hemme immunforsvaret slik at du blir mer mottakelig for infeksjoner.
Så, konkret hva som er tilfelle for moren din sin del er vanskelig for oss å mene så mye om – men vi anbefaler at du forsøker å spørre henne direkte, eller evt. snakker med hennes lege dersom hun selv samtykker til det.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat dersom du vil snakke nærmere om dette.