Hjerteproblemer – har jeg rett til å bytte fra Buprenorphine?

Hei, har brukt Buprenorphine siden 1998; dvs i over 20 år. Brukte det illegalt de første årene fordi da hadde det ikke kommet til Norge ennå. Dette er åpenbart ikke noe å skryte av men jeg har nok gått på dette preparatet lengre enn de fleste i Lar. For 8 år siden startet hjerteproblemene og det har stanset hjertet 3 ganger på de årene. Så la jeg merke til at «økning i hjertefrekvens» plutselig hadde dukket opp på vedlegget i Subutex pakken. Den bivirkningen der sto ikke nedskrevet på det vedlegget for f.eks 2 år siden. Så dette har de lagt til nylig.
Nå som jeg har denne hjertekondisjonen – som igjen er mest sannsynligvis årsaken; har jeg ingen rett til å få et annet preparat enn Buprenorphine? Disse episodene med hjertet skjer plutselig, og kan finne sted når og hvor som helst..legene finner ikke ut av det. Det går fra normal hjerterytme, og på to sekunder opp til 250-280 slag i minuttet. Og det er ingen fellesnevner her, alle 3 episodene har skjedd i ulike omstendigheter.
Så det blir litt som å leve med Damokles’ Sverd hengende over meg konstant, om du kjenner til den greske myten. Og jeg kjenner at det ikke fungerer som det skal. Har forsøkt å nå ut til både lege og Lar men blir ikke hørt.
Nå har dette pågått i over 8 år og 2 år før det startet slutten på normal søvn. Sover kanskje 3-4 timer per 48 timer, og det er ikke sammenhengende. Jeg innser naturligvis at Insomnia har sikkert også spilt en rolle i hjerte saken. Men jeg tror allikevel kjernen i saken er at jeg har brukt dette preparatet i 22-23 år – og nå tar det livet av meg sakte men sikkert. Har allerede slått meg til ro med at jeg muligens kan ha 10 år igjen, da jeg ikke aner om hjertet tåler enda en episode.
Mvh

Mann, 44 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder spørsmål omkring din helsetilstand og vanlig bruk av medisiner, må vi nesten be deg ta opp dette med lege og LAR. Du skriver at du ikke har blitt hørt av disse, men vi håper likevel at du fortsetter oppfølgingen, og at du faktisk får noen konkrete svar fra dem. Om dine hjerteproblemer faktisk skyldes bruken av buprenorfin eller om det er andre naturlige underliggende årsaker (noe som jo er en mulighet), er vanskelig å vite sikkert. Uansett er det forståelig at du ønsker å prøve et medisinbytte.
Når det gjelder hvilke rettigheter du som pasient har, anbefaler vi at du forhører med Pasient- og  brukerombudet, og gjerne også bruker- og interesseorganisasjonen proLAR. De har sannsynligvis god oversikt over regelverk og rettigheter i denne typen situasjoner.