Hjerteproblemer av buprenorfin?

Hei, har brukt Buprenorphine siden 1998; dvs i over 20 år. Brukte det illegalt de første årene fordi da hadde det ikke kommet til Norge ennå. Dette er åpenbart ikke noe å skryte av men jeg har nok gått på dette preparatet lengre enn de fleste i Lar. For 8 år siden startet hjerteproblemene og det har stanset hjertet 3 ganger på de årene. Så la jeg merke til at «økning i hjertefrekvens» plutselig hadde dukket opp på vedlegget i Subutex pakken. Den bivirkningen der sto ikke nedskrevet på det vedlegget for f.eks 2 år siden. Så dette har de lagt til nylig.
Nå som jeg har denne hjertekondisjonen – som igjen er mest sannsynligvis årsaken; har jeg ingen rett til å få et annet preparat enn Buprenorphine? Disse episodene med hjertet skjer plutselig, og kan finne sted når og hvor som helst..legene finner ikke ut av det. Det går fra normal hjerterytme, og på to sekunder opp til 250-280 slag i minuttet. Og det er ingen fellesnevner her, alle 3 episodene har skjedd i ulike omstendigheter.
Så det blir litt som å leve med Damokles’ Sverd hengende over meg konstant, om du kjenner til den greske myten. Og jeg kjenner at det ikke fungerer som det skal. Har forsøkt å nå ut til både lege og Lar men blir ikke hørt.
Nå har dette pågått i over 8 år og 2 år før det startet slutten på normal søvn. Sover kanskje 3-4 timer per 48 timer, og det er ikke sammenhengende. Jeg innser naturligvis at Insomnia har sikkert også spilt en rolle i hjerte saken. Men jeg tror allikevel kjernen i saken er at jeg har brukt dette preparatet i 22-23 år – og nå tar det livet av meg sakte men sikkert. Har allerede slått meg til ro med at jeg muligens kan ha 10 år igjen, da jeg ikke aner om hjertet tåler enda en episode.
Mvh

Mann, 44 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er absolutt forståelig at du er bekymret vedrørende egen helse, og vi skjønner godt at du ønsker et alternativt legemiddel. Men vi er ikke helsepersonell og kan derfor ikke uttale oss om årsaksammenheng og risiko når det gjelder bruk av buprenorfin og hjerteproblemer.
Når det gjelder din rett til å få et annet legemiddel er det noe legen må vurdere. Alle har rett til forsvarlig helsehjelp, så vi vil tro at lege har utredet årsak og risiko, og på bakgrunn av det tatt en avgjørelse om din medisinering. Om du ikke er enig med lege kan du be om henvisning til spesialist eller du kan oppsøke en annen lege.