Har røyket 5 g og har angst

Har kanskje røyket 5g idag. Å har angst, vær gang jeg røyker føles det ut som jeg skal dø. Hva er greia med det, virker som angsten blir kraftigere. Å at jeg får hjerteinfarkt

Mann, 19 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi gjør oppmerksom på vi på RUStelefonen ikke er helsepersonell og at det kan ta flere dager før spørsmål på denne tjenesten besvares. Hvis liv og helse er i fare, kontakt legevakt på telefon 116 117 eller AMK på telefon 113. Du kan også ringe Giftinformasjonen på telefon 22 59 13 00.
Du sier ikke hva du har røyket, men vi antar du snakker om cannabis. En ganske vanlig dose cannabis er rundt 0,2 gram. Hvis du har røyket 5 gram cannabis i løpet av en dag, er det altså svært mye. Vi vet ikke hvilken type cannabis du har inntatt eller hvilken styrkegrad stoffet har, men inntaksmengden er uansett høy.
Det er ikke uvanlig å føle at man får angstlignende symptomer og angstanfall ved høyt inntak av cannabis, spesielt hvis det du røyker inneholder en stor prosent THC. Det er ikke typisk å oppleve problemer med hjertet når man bruker cannabis, men kraftig angst kan nok gjøre at det oppleves slik.
Her kan du lese mer om bivirkninger (og virkninger) av cannabisbruk.