Har hun lov til å bare fjerne medisinene mine?

Hei. Jeg har slitt med sterk panikkangst. (Både hyperventilering til man ikke får beveget kroppen og den typen hvor man glemmer alt i noen sekunder). Jeg fikk ny lege i 2016 men hun er aldri på jobb og har bare vikarer så jeg har bare sett henne to ganger på disse fire årene. Jeg har slitt med vanlig angst siden jeg var liten, så da jeg fikk panikkangst i sommer, dro jeg til den gamle legen min som kjenner meg og min bakgrunn. Han, i samråd med psykolog setter meg på sobril 25 mg 1-4 ganger daglig. Jeg har gått på dette et halvt år og trappet ned fra 4 til 2 om dagen alene. Den gamle legen min ba meg for en måned siden gå til min nåværende lege, da det er sterke medisiner for han å utskrive i lengden da han ikke er fastlegen min lenger. Jeg går til min nåværende lege som jeg ikke har sett siden 2016, og hun kutter meg av all Sobril uten og nekter og trappe meg ned. Hun sier hun skal legge meg inn på avrusning, noe jeg syntes er rart. Da jeg aldri har misbrukt tabletter og aldri gått på sterke medisiner før disse og har kun tatt det legen har skrevet ut og faktisk klart å trappe ned alene. Hun nekter å trappe meg ned så jeg godtar avrusning, for jeg vet ikke hvordan jeg skal klare abstinensene og ikke har mulighet til å jobbe da jeg jobber som vippetekniker og ikke kan være littegran sjelven engang. Jeg har ventet 1,5 uke og hun har ikke ringt, da hun lovte å få meg inn innen en uke. Noe jeg forstår, da jeg ikke er under noen kategorier for å kunne komme inn på avrusning. Psykologen min og andre leger er sint og mener det ikke er lov å bare fjerne disse medisinene og ikke snakket henne med meg mer enn to minutter før hun bestemte seg for dette. Jeg sliter med sterk panikk angst og posttraumatisk stress. Spørsmålet mitt er: Har hun lov til å bare fjerne medisinene mine? Hun sa det var ulovlig å trappe meg ned på disse medisinene. Det høres ikke helt riktig ut! Jeg ligger med sterkere panikkangst enn utgangspunkt og sterke abstinenser, kramper og rykninger. Jeg sliter veldig nå og er ikke i jobb. Får ikke engang sykemelding.

Kvinne, 25 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Siden vi ikke vet alle detaljer i denne saken er det ikke så lett å svare, men vi skal gjøre et forsøk basert på den informasjonen vi har.
En lege kan bestemme at du ikke lengre skal få Sobril på resept, så lenge det er en medisinsk vurdering som er forsvarlig, basert på deg og din helsetilstand. Det betyr i praksis at legen din kan slutte å skrive ut Sobril, selv om du ikke er enig. Spørsmålet blir derfor om fastlegen din har gjort en riktig vurdering, eller ikke. Dersom de andre legene og psykologen din mener at dette ikke er lov er det antagelig fordi de ikke er enige i fastlegen din sin medisinske vurdering.
Som nevnt har vi jo ikke all informasjon i denne saken, men vi synes det høres rart ut at fastlegen din sa at det var ulovlig å trappe deg ned på Sobril. I Helsedirektoratets faglige veileder om vanedannende medikamenter er det nemlig anbefalt å trappe ned bruken gradvis etter lengre tids bruk. Det samme står i pakningsvedlegget som følger med tablettene.
Hvis du (og andre leger og psykologen din) ikke mener at vurderingen til din nåværende fastlege er riktig, kan du vurdere å bytte fastlege. Du kan også vurdere å klage til fylkeslegen.