Jeg går på oxycontin.Et helvete.Har cyster,godartede.Smertelindring.Jeg gikk på 30 mg.På egenhånd er jeg nede på 10 mg morgen og kveld og neurontin.Jeg kom på legevakta med sterke brystsmerter.Jeg antar og tror disse fæle medisinene gjør dette.Vannvittig angst.Legen vil ikke høre om nedtrapping,det er vel mer lettvint og gi medisiner og slippe unna stresset med meg.Er det farlig og trappe ned selv. ?Vil den fæle angsten komme tilbake ,?Mvh [anonymisert].

Annet, 54 år fra Hedmark


RUStelefonen svarer:

Når det gjelder spørsmål om nedtrapping og vanlig bruk av medisiner, må vi be deg ta opp dette med helsepersonell, som f.eks. din fastlege (selv om ikke det har fungert så godt til nå). Dette sier vi først og fremst fordi vi ikke er helsepersonell, og dermed ikke bør gi råd omkring akkurat dette.

Generelt kan vi likevel si at det ikke er farlig å trappe deg ned på egenhånd, men at du bør regne god tid, og trappe ned i små steg om gangen. Jo bråere du trapper ned, desto større blir også sannsynligheten for at du opplever abstinenser. Hva slags abstinenser du ev. vil få, og hvor sterkt du ev. vil oppleve dem, er varierende fra person til person.

Du skriver at «Jeg kom på legevakta med sterke brystsmerter. Jeg antar og tror disse fæle medisinene gjør dette». Uansett om du har rett eller ikke, vil vi råde deg til å ikke anta noe som helst når det gjelder din egen helse, men snarere overlate slike spørsmål til de som er kvalifisert til å gjøre en slik vurdering (som f.eks. nettopp helsepersonell).