Fant metadon i hagen

Hei , jeg fant en beholder av Metadon dne 5mg/ml ute i hagen vår på (anonymisert). Vi har ungdommer i huset som innimellom har venner på besøk. Ser denne er fra et Apotek på (anonymisert) jeg Lurer på om dette er dop som ungdommen bruker. Eller er det mest sannsynlig at noen har kastet inn fra gaten. Er dette er stekt narkotisk stoff? Eller er det bare hostesaft?

Kvinne, 49 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Metadon brukes i legemiddelassistert behandling (LAR), en behandling for opioidavhengighet. Metadon selges også som et rusmiddel på det illegale markedet, men det er ikke kjent som et «typisk ungdomsdop».
Det er et narkotisk stoff, og ikke hostesaft. Metadon er meget farlig for en ikke-tilvendt person, særlig barn. Skal holdes langt unna folk! Les mer om forgiftningsfare ved metadon. Dersom noen skulle få det i seg, ring snarest 113 eller Giftinformasjonen.
Det bør snarest leveres inn til et apotek for destruksjon (må ikke være det apoteket beholderen stammer fra).
Vi kan ikke svare på hvorfor denne beholderen havnet i hagen deres, men det kan jo være en fin anledning til så snakke med ungdommene deres om rusbruk uansett om de kjenner til beholderen eller ikke.