Få tilbake førerrett etter 6 mnd prøver

hei jeg tar peth prøver nå og lurer på hvordan prosessen er etter 6 mnd,er det bare et tastetrykk fra legen på dataen og så er det bare å kjøre bil igjen el skal dette gjennom andre kanaler også og kansje ta en uke venting til.
PS.regnes 4 uker som 1 mnd.

Mann, 49 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder selve det praktiske rundt prosessen med å få tilbake førerretten etter en fullført periode med prøver, har vi dessverre ikke et klart svar på hvordan dette foregår. Når legen mener at du ikke fyller helsekravene til førerkort på bakgrunn av rusbruk, meldes dette gjerne til fylkesmannen. Sånn sett vil vi også anta at fylkesmannen på et eller annet vis må være delaktig i å gi deg klarsignal, sannsynligvis i dialog med legen. Men ettersom dette kun er gjetning fra vår side, anbefaler vi deg uansett å kontakte din lege for konkret informasjon vedrørende ditt tilfelle.