Er jeg i faresonen pga abstinenser eller vil jeg klare meg greit?

Hei. Drukket i 5 dager nå og har misbrukt alkohol fra tidligere over lange perioder men hadde en pause på 1uke før denne 5vdagers perioden med drikking. Er jeg i faresonen pga abstinenser eller vil jeg klare meg greit?

Mann, 36 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Hvis du var i fin form før de fem dagene, vil dette ikke gi kraftig abstinens. Det kommer selvsagt an på hvor tett og mye du har drukket, men trolig vil du være i form igjen i løpet av få dager dersom du ikke drikker lenger. Litt angst, uro, dårlig søvn og matlyst, og generell laber allmenntilstand må du regne med et par dager. Du er ikke i faresonen rent helsemessig med mindre du har drukket ekstreme mengder eller ikke ellers er frisk.