Er dette vanlig?

Jeg brukte extacy på en fest, og hadde det kjempebra, men to dager etterpå så spiller scenarioer jeg vet att ikke skjedde igjennom hodet mitt og det er helt klare bilder og opplevelser. Er dette vanlig? (om det ikke er vanlig med xtc så har jeg også tatt lsd for 4 mnd tid siden

Mann, 17 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det virker som om du har hatt noen svært uheldige erfaringer i forbindelse med bruk av MDMA/ecstasy. Bruk av illegale narkotiske stoffer innebærer tilleggsrisiko fordi styrken kan variere, virkestoffet kan være noe annet, tilsetningsstoffene kan være ukjente, og noen ganger skadelige.
Vi i RUStelefonen er ikke medisinsk helsepersonell, og kjenner kun til de vanlige symptomer og bivirkninger ved bruk av MDMA/ecstasy. Det er ikke uvanlig å oppleve depresjon, likegyldighet og lav energi etter bruk. Mange rapporterer også om angst og følelse av trykk i brystet. MDMA/ecstasy kan også utløse psykiske lidelser hos disponerte individer. Søvnproblemer, humørsvingninger og hukommelsestap kan også forekomme. Vanligvis vil disse symptomene være forbigående i løpet av noen uker.
Hva gjelder LSD er det enkelte som kan oppleve såkalte «flashbacks», det vil si tilbakevennende, realistiske gjenopplevelser av rusepisoden. Dette kan forekomme uten forvarsel og i lang tid etter rusepisoden.
Dersom problemene dine skulle vedvare kan du oppsøke lege for å få en vurdering av din helsetilstand.