Er det vanskeligere å få barn når kjæresten min tidligere ruset seg?

Hei.
Lurer på en ting.
Er det vanskeligere å få barn siden kjæresten min tidligere har tatt rusmiddler over en lengre periode?
Både steroider, hasj og andre typer narkotika.
Eller har ikke dette noe å si på sædkvaliteten i senere tid?
Kvinne. Hordaland

Kvinne, 32 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Her er det nok store individuelle forskjeller ut fra hvor bra kvaliteten var i utgangspunktet og annen sårbarhet, omfang og varighet på rusbruken, hvilke stoffer ble mest brukt, tid siden han sluttet osv.
Vi anbefaler dere å lese mer om rusmidler og forplantningsevne hos menn. Vi søkte på «drug abuse and male infertility», så kan du bytte ut «drug abuse» med navnet på de stoffene du søker etter. Det samme kan du gjøre med «steroids». Du kan også kontakte Dopingkontakten om steroider.
Du finner mye på nett, det er viktig å være kildekritisk (en fagjournal e.l. er alltid bedre enn f.eks. en Facebook-gruppe).