Er det mulig som privatperson å sende inn håranalyse?

Har en sønn som er tatt for bruk av hasj-er det mulig som privat person å sende inn håranalyse for å sjekke hvor lenge han he holdt på?

Kvinne, 45 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Håranalyser er i utgangspunktet forbeholdt saker hvor det foreligger et klart medisinsk eller rettslig grunnlag. Uten dette, kan det som privatperson nok dessverre være vanskelig å få innvilget en håranalyse.
Slike analyser er for øvrig ikke veldig godt egnet til å påvise cannabisbruk (ettersom THC-avfallsstoffer ikke binder seg til håret i like stor grad som en del andre rusmidler), selv om de likevel kan gi en viss indikasjon, og har blitt mer nøyaktige i de siste årene.
Du kan lese om håranalyser i denne artikkelen fra Oslo Universitetssykehus.
Så, det kan hende at du avhenger av å få et ærlig svar fra sønnen din dersom du vil vite hvor lenge han har brukt hasj. Men uansett om du får et slikt svar eller ikke, er jo uansett det viktigste spørsmålet hva han er og ikke er villig til å gjøre med sin situasjon per i dag. Ettersom vi ikke vet så mye om dette er det vanskelig å gi noen veldig konkrete råd, men ved behov er du velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon for en nærmere samtale om dette.