Er det grunn til å bekymre meg for at jeg er avhengig av MDMA?

Hei.
De 3 siste månedene har jeg tatt mdma 6-7 ganger. Flere av vennene mine har sagt at jeg burde ta det med ro og ta en lengre pause siden det har blitt så mye i det siste. Jeg føler meg ikke avhengig, jeg har ikke fått abstinenser osv, kun lysten på å ta det igjen. Jeg føler at det ikke kommer til å bli like gøy å dra ut uten mdma. Jeg synes mdma er sykt gøy og føler meg liksom litt mer som meg selv når jeg tar det. Er det grunn til å bekymre seg, at jeg er avhengig?

Kvinne, 21 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er ikke alltid en klar grense for når man kan kalles avhengig og ikke. Men hva vi kan si, er at dersom du har tatt MDMA 6-7 ganger i løpet av tre måneder, er dette oftere enn anbefalt. Grunnen til at mange gjerne anbefaler minimum 4 ukers ventetid  ( og helst enda lengre) mellom hvert inntak, handler om flere ting. På én side handler det om at MDMA kan være en stor påkjenning både for kroppen og psyken, og at man derfor bør ha tilstrekkelig med restitusjon mellom hver gang. Dette er for å være best mulig rustet til å takle rusen. Kroppen bruker tross alt en del energi/ressurser under MDMA, og viktige signalstoffer som serotonin, dopamin og noradrenalin bør helst gjenopprette sin naturlige balanse i hjernen før MDMA endrer på disse nivåene igjen. Noen vil kanskje være tilstrekkelig restituert etter kortere tid enn 4 uker også, men generelt er det lurt å operere med en høy grense for å være mest mulig på den sikre siden.
En annen viktig grunn, er at man bør forsikre seg om at man ikke fremdeles har MDMA i systemet når man tar en ny dose. Dersom du allerede har spor av MDMA i blodet idet du tar en ny dose, øker risikoen for overdose. I tillegg er det også mange som opplever redusert effekt av MDMA dersom det tas for regelmessig.
For øvrig, det er mange som opplever at ting blir litt ekstra moro når man tar MDMA (det er jo tross alt en grunn til at folk bruker det), men hvis det er sånn at du ikke føler at du klarer å ha det gøy og/eller å «være deg selv» uten MDMA, er det kanskje litt bekymringsverdig. Du føler det kanskje ikke sånn nå, men det er jo en sjanse for at du etter hvert vil føle det på den måten, om du fortsetter i samme spor. Så når vennene dine melder bekymring og råder deg til å ta det litt med ro for en stund, synes vi det høres ut som en god idé.
Du kan lese mer på våre faktasider om MDMA.