Brukt 20 mg diazepam per dag i 4-5 uker, bør jeg trappe ned?

Hei! Vært på reise alene i 4 uker. Fikk kjempeangst for å dø der borte. Kjøpte diazepam og brukte ca 20 mg PR dag i 4/5 veker.
Kan jeg slutte uten å trappe ned?
Vil ikke spørre legen.
Ja, har brukt det før, men bare under helt spesielle tilfeller ( 1stk PR måned)

Kvinne, 63 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og kan dessverre ikke gi deg konkrete råd om nedtrapping. På generell basis kan vi si at du bør trappe ned, selv om du ikke har stått på det lenge. I følge Legemiddelhåndboken kan bruk av Diazepam i inntil 4 – 6 uker trappes ned over noen dager, mens bruk i over 4 – 6 uker trappes ned over 4 – 12 uker med dosereduksjon en gang per uke (avhengig av dose). Å trappe ned sakte, vil gi deg mindre plager enn om du trapper ned fort. Får du krampelignende abstinensplager må du ringe lege.