Ble tatt for kjøp og salg av hasj og våpen på offentlig sted. Hva er straffen?

Hei, jeg ble tatt for salg av 100gram hasj, kjøp av 200gram hasj, bruk av hasj og våpen på offentlig sted.
Hva tror dere jeg får i straff for dette?

Mann, 16 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder kjøp og salg av hasj, vil du kunne bli dømt etter Straffeloven § 231 § Narkotikaovertredelse
Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i legemiddelloven § 22 er å anse som narkotika. Uaktsom narkotikaovertredelse straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.
Hvordan din sak blir utmålt, kan vi dessverre ikke vite, men vil vil tro at din unge alder og eventuell tidligere vandel vil ha noe å si. Det er ikke vanlig i Norge å dømme 16-åringer til fengselsstraff. Når det gjelder besittelse av våpen er ikke dette vårt fagfelt, så vi kan ikke svare deg på dette. Vi anbefaler deg å sende inn spørsmålet til ung.no slik at en jurist kan svare deg, eventuelt spørre en advokat.