Ble for et par år siden tatt for cannabisrøyking av mine foreldre

Hei, ble for et par år siden (høst 2014) tatt for Cannabis-røyking av mine foreldre og for husfredens skyld ble vi enige om at jeg skulle begynne med urinprøver hos den lokale støttekontakten for ungdom. Det endte med et par feilede tester.
Vinter/vår 2015 ble jeg så enige med støttekontakt, politi og foreldre (etter mye frem og tilbake og stor usikkerhet fra min side om dette var så lurt) at det beste var å undeskrive en ruskontrakt slik at eventuell positiv avlagt prøve ville få konsekvenser. Det fikk det. Etter et par uker/mnd med rene tester gikk jeg på en smell, og da jeg hadde skrevet under på kontrakt ble jeg både politianmeldt og mista lappen etter én feilet test. Jeg har aldri kjørt ruset, aldri blitt tatt på fersken med noe, aldri solgt noe videre osv, røykte maks 3-4 i uken, men pga kontrakten måtte jeg selv levere inn lappen på politistasjonen. Selv om jeg hadde lappen har jeg mer eller mindre aldri kjørt bil, men det var likevel et krav i jobben jeg hadde at man måtte ha førerkort. Det endte med sparken og jeg har de siste årene fått kraftige økonomiske og psykiske problemer(årevis uten jobb/lønn gjør dette med en).
Jeg har i dag vært totalt rusfri siden 2016 og er veldig førnøyd med det, men har det helt forferdelig sammenlignet med da jeg hadde jobb og lappen da økonomien er skakkkjørt og dagene går i ett.
Jeg ble nylig kalt inn til jobbintervju, etter 3-4 år med jobbsøking, og var helt åpen med arbeidsgiver under intervju. Jeg kommer til å bli ansatt hvis jeg greier å få tilbake førerkortet. Samme dag tok jeg kontakt med støttekontakten jeg hadde skrevet kontrakt med for å forhåpentligvis få til en ny avtale eller noe i den duren, men fikk beskjed om at de kun hjalp ungdom til og med 25 år. Så der var det ingen hjelp å få, og jeg sitter igjen og tenker at ruskontrakten er det dummeste jeg har gått med på noensinne. Snakker heller ikke med foreldrene mine lenger så alt har virkelig gått skeis.
Jeg ser dermed på muligheten til å få tilbake lappen ASAP som den eneste muligheten til å få orden på livet igjen. Jeg lurer dermed på hvem/hva/hvor jeg kan henvende meg for å sette i gang en prosess for å få tilbake lappen?

Mann, 29 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du skriver at du ikke ble tatt for kjøring i påvirket tilstand, så vi antar derfor at årsaken til at du mistet lappen var fordi det ble vurdert at du ikke oppfylte helsekrav til førerkort.  Spørsmålet blir derfor om rusbruken din førte til helsesvekkelse med økt trafikkrisiko, eller ikke. Dersom du mener den ikke gjorde det kan du vurdere å klage. Vi vil imidlertid gjøre deg oppmerksom på at du ved å signere kontrakten har akseptert vilkårene som stod oppført i den.
Vil du vite mer om helsekrav til førerkort finner du regelverket i Førerkortveilederen.
Vi kjenner til at dette er en praksis som har fått mye kritikk, blant annet av Sivilombudsmannen. Det er også eksempler på folk som har fått hjelp til å omgjøre liknende vedtak.
Dersom du skal klage på vedtaket eller be om lappen tilbake, er det best å be om juridisk hjelp. Her er noen tips og lenker du kan se på:
Ta kontakt med Gatejuristen som tidligere har behandlet en sak hvor vedkommende Slapp bot og fikk tilbake førerkortet.
Se også Normal Norge sin artikkel om cannabis og bilkjøring.