Bekymret for min samboers alkoholforbruk

Hei. Jeg har en samboer og sammen har vi 2 små barn. Jeg er bekymret for alkoholforbruket hans.. Det er ikke i ukene, men hver bidige helg, også når det er fotballkamp, jeg mistenker at han bruker det som unnskyldning for å kjøpe øl.. Hadde det bære vært 1-2 øl i helgene, men det er 12 øl fredag og 12 øl lørdag, han klarer ikke å stoppe.. Når jeg konfronterer han om det når det nærmer seg helgen, gjerne før fredagshandelen så flipper det totalt for han.. Enten legger han seg til å sover, eller stikker til en kompis å drikker seg full hele helgen.. Jeg har begynt å lavær å si i fra.. Da ender med at er bakfull og sur hele helgen. Han sier at han ikke har alkoholproblem, ser heller ikke problemet med å drikke 24 øl tilsammen ila en helg. Noen tips til hvordan jeg skal gå frem?

Kvinne, 30 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Angående mengden han drikker, er vi enige i at 12 øl på en dag, to ganger i uken er mye. Dette utgjør 24 enheter (mer dersom det er halvlitere) i uken, en mengde som kan utgjøre en helserisiko for han. Risikofylt alkoholforbruk defineres som inntak av mer enn 14 alkoholenheter per uke for  menn. Over 21 enheter per uke defineres som høy risiko for en rekke helseplager. Man skiller ikke på jevnlig inntak eller store inntak (såkalt binge drinking).
Om han har alkoholproblemer, skal ikke vi uttale oss om, fordi dette er komplekst og innebærer flere elementer enn inntak og mengde. Det er mange som har et problematisk alkoholbruk og likevel ikke kan defineres som avhengig. Du kan lese mer om avhengighet i denne artikkelen. Noe som er enklere å enes om er at han drikker mengder som kan være helseskadelig, og at dette også er et samlivsproblem, hvorpå han ikke ønsker å møte dine bekymringer eller krav. I en relasjon, og i hvert fall i en familie med små barn, må det være rom for å enes om alkoholbruk. Det høres ut som om hver helg blir en helg fylt med konflikter, alkoholbruk, rus og bakrus. Det er ikke bra for dere og det er ikke bra for barna. Selv om dette måtte skje etter barnas leggetid, vil de merke at noe ikke er som det skal.
Vi vet ikke hvordan du tidligere har gått frem i samtale med han, men du skriver at du «konfronterer han». Skal vi komme med noen tips, så er det å forsøke å unngå konfrontasjon, men heller forsøke å snakke om dette som en bekymring du har, og hvordan du føler rundt dette. Forsøk å gå frem på en måte som maner til samtale der målet er en felles forståelse og ønskt om en løsning som fungerer for dere alle. Er det noe han kan gjøre for å gjøre helgene mindre problematiske? Kan han forsøke å drikke mindre mengder, kun en av to dager? Hva kan du leve med, og hva kan han leve med?
Det er ikke alltid slik at bare pårørende går frem på «riktig måte», så ordner ting seg og vedkommende tar til fornuft eller slutter å drikke. Dersom du ikke kommer gjennom med dine bekymringer og ønsker, og han ikke er villig til å møte deg på dette, bør dere vurdere å snakke med et familievernkontor.