Bekymret for kamerat som drikker mye

Jeg har en kamerat jeg er bekymret for, for han drikker så mye alkohol hele tiden. Prøver å fortelle han at han skal stoppe, men han gjør som han vil, og fortsetter. Er det noe jeg kan gjøre, for å hjelpe han?

Kvinne, 27 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er vanskelig for deg. Du sier at «han gjør som han vil», og det har du jo også rett i. Dersom han ikke vil stoppe, eller ikke vil ha hjelp, kan du nok hverken stoppe ham eller hjelpe ham. Å fortelle ham at han må stoppe har neppe så mye for seg. Hvis han skal endre på sitt drikkemønster, må han selv være motivert for det. Å gjøre en større endring i livet er krevende selv når man er motivert; om man ikke er motivert, blir det uendelig mye vanskeligere. Men om han selv vil, så finnes det hjelp å få, og det finnes strategier han kan benytte seg av.
Om du skulle snakke med ham igjen om dette, så forsøk heller å få et konkret svar på hva han faktisk er og ikke er villig til å gjøre, uten å tenke at du må overbevise eller overtale ham til noe som helst. I våre tips til bekymringssamtaler finner du kanskje noen nyttige råd. Dersom det viser seg at han faktisk føler at dette er problematisk, kan du f.eks. tipse ham om å kontakte oss for en samtale, så kan vi snakke litt om hvilke muligheter han har. Men, dersom han fremdeles ikke vil gjøre noen endringer, er det et valg han selv er ansvarlig for å ta, og som du simpelthen blir nødt til å akseptere. Da kan det være greit at du snakker med noen om hvordan du skal akseptere og takle dette for din egen del, som f.eks. NKS Veiledningssenter for pårørende.