Bekymret for Corona, kan jeg ta Sobril

hei, jeg er en 13 år gammel gutt som blir snart 14. jeg har veldig mye angst, det har også begynt å bli verre nå så som corona har blitt veldig alvorlig og foreldrene mine er i risikogruppa. jeg har tider der jeg får komplett sammenbrudd. kan jeg da ta en sobril? halv? kvart? plis svar så fort som mulig

Mann, 13 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at du er bekymret for Corona, det er ikke så rart nå som det preger hverdagen vår så mye. Men det er viktig å huske på at de aller, aller fleste blir friske av Corona – også de som er i risikogruppen. Vi kan ikke anbefale deg å ta Sobril, da det er ganske sterke medisiner, og du er såpass ung. Du bør ikke ta slike medisiner uten å ha snakket med legen om det først. Det vi anbefaler deg er å snakke med noen om dine bekymringer, det pleier ofte å hjelpe. Vi legger ved en link med forslag om hvem du kan kontakte.