Avrusning uten at jobb og familie får vite om det?

Hei, jeg lurer på om det er mulig å melde seg selv på avrusning, uten at jobben og familien vet om det? Etter jobbtid etc?

Mann, 20 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Om du ønsker avrusning uten å legge deg inn, kan du i de fleste tilfeller få hjelp til nedtrapping ved en poliklinikk, dette kommer litt an på hva slags rusmiddel det er snakk om. De aller fleste poliklinikker har vanlige åpningstider på dagtid. Arbeidsgiver har ikke rett til å vite hva slags behandling du går i, også dersom du må gå i arbeidstiden. Om familien din skal få vite om dette, er det du som avgjør, men generelt anbefaler vi deg at du har støtte hos noen rundt deg i prosessen du skal gjennom.