Apodorm og bilkjøring

Hei
Har resept på apodorm, som sovemedisin ved behov – 5 mg.
Må da vente min 8 t før bilkjøring og tab. tas kvelden før kjøring.
Spørsmål: hva om man tar 10 mg og venter min. 8 t før bilkjøring? Er det ulovlig? Er innenfor Max. grense pr. døgn og helsekrav til førerkort, som er 10 mg apodorm pr. døgn, men har tatt mer enn hva resepten sier. Hva skjer i en slik sak…?
(Forøvrig vil jeg påpeke, at det etter min mening er alt for dårlige regler rundt medikamentbruk og regler for bilkjøring. Dersom man er påvirket så lenge medikamentet kan påvises er særlig vival, men også apodorm uheldig med lang halveringstid. Du kan være påvirket 4 dgr etter inntak av 5 mg vival da! Bare litt frustrasjon. )

Mann, 48 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det stemmer at maks tillatte døgndose for Apodorm (og samtidig oppfylle helsekravene til førerkort) er på 10 mg per døgn, forutsatt at du venter minimum 8 timer før bilkjøring, og at du ikke bruker noen andre medikamenter som kan påvirke kjøreevnen. I tillegg, i Førerkortveilederens avsnitt om benzodiazepiner (under «Veiledning»), fremgår bl.a. dette:
Stabil legemiddelbehandling bør være oppnådd. Med «stabil legemiddelbehandling» menes at legemiddeldose og doseringsintervall har vært uendret i minst 7 døgn og at søker følger legens anbefaling om legemiddelbehandlingen.
Dette betyr at dersom du bruker en større dose du er vant til (og/eller mer enn legens anbefaling), fyller du i utgangspunktet ikke helsekravene til førerkortet. Dersom du hadde blitt stoppet i en trafikkontroll og testet positivt på nitrazepam (virkestoffet i Apodorm), ville de ha inndratt førerkortet midlertidig, og fått en sakkyndig vurdering på om du handlet i tråd med regelverket eller ikke, basert på analysen av en blodprøve. Dersom de finner ut at du har brukt mer enn du har lov til, risikerer du å være uten førerkort en lengre periode.
For øvrig, når det gjelder sammenligningen med Vival, vil vi oppklare at det finnes egne regler for Vival/Valium/Stesolid og Sobril, som skiller seg fra andre benzodiazepiner (og benzodiazepinlignende midler) brukt som innsovningsmedisin. Om man bruker Vival fast, og ikke overstiger tillatte døgndoser, kan man i prinsippet kjøre bil like etter inntak, sett at man er vant til medisinen, og bruken ikke utgjør noen trafikksikkerhetsrisiko.