Angst etter rusbruk, hvordan kan jeg bli bedre igjen?

Hei!
Jeg har prøvd ut en del stoff det siste halvåret. Stoff som kokain og speed har jeg bare prøvd noen få ganger, og ikke følt noe reaksjon etterpå. Hasj har jeg brukt litt mere av helt til jeg fikk et panikkangstanfall for 1,5 måneder siden. Etter dette har jeg fått en tendens til å overtenke mye, og føler at jeg har et annet tidsperspektiv. Jeg har altså ikke tatt noe av dop den siste måneden, og er veldig redd at jeg har forskjellige sykdommer. Jeg har heller ikke vært avhengig av noe dop, men har rett og slett brukt det for å kose meg. Jeg føler nå at jeg sliter med å konsentrere meg, og at angsten inne i hodet mitt aldri vil gå over, og at jeg er redd for å ikke bli meg selv igjen. Jeg blir også stressa av å sove. Jeg har fortalt alle rundt meg om min situasjon, men føler ikke at det gir noe hjelp. Det eneste jeg vil er å bli bedre å tenke ‘’vanlig’’ igjen og å greie å kose meg med livet. Spørsmålet mitt er hva dere tror som kan hjelpe meg med å bli bedre?

Mann, 19 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en vanskelig tid for deg, og det er bra at du er åpen om dette med de rundt deg. Hvorvidt dette skyldes rusbruken, eller om det først og fremst handler om hvordan du er skrudd sammen som person (eller begge deler), er vanskelig å si sikkert. Angst er tross alt et ganske sammensatt fenomen, med flere mulige opphav. Hva vi derimot kan si er konkret, er at bruk av rusmidler noen ganger kan bidra til å fremheve eller opprettholde tanker som allerede ligger i deg. Dersom det er slik at du fremdeles opplever angst 1,5 måned etter sist du røkte, så skyldes det neppe hasjrøykingen direkte, da alle spor av THC vil være ute av systemet ditt nå. Uansett er det selvsagt lurt å være veldig forsiktig med rusmidler i fremtiden, særlig i aller nærmeste fremtid.
En annen litt typisk ting, er at angst på sett og vis kan være selvopprettholdende. Det at du går mye rundt og bekymrer deg for både nåtiden og fremtiden, er jo noe som i seg selv opprettholder videre bekymringer. Hvis det gir mening. Så vårt råd er at du forsøker etter beste evne å bryte ut av dette tankemønsteret, slå deg til ro med at du ikke har tatt permanent skade av rusbruken, og at sjansene er store for at du gradvis vil føle deg bedre med tiden. Forsøk heller å fylle tiden/tankene med ting som oppleves positivt for deg. Forsøk gjerne å være fysisk aktiv, spise sunt og variert, samt legge deg og stå opp til faste tider. Om du føler at du trenger det, kan du vurdere å be om psykologhjelp. Du har jo tross alt opplevd et angstanfall, noe som kan være greit å få litt hjelp med å bearbeide.