Vil Ritalin slå ut på promillekontroll?

Hei! Jeg lurte på om Ritalin vill slå ut på promillekontroll? Og evt. hvor lang tid det tar før det i så fall ikke gjør det(er helt ute av kroppen)?

Kvinne, 23 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Ritalin vil kunne slå ut på en promillekontroll dersom det benyttes et apparat som faktisk leter etter metylfenidat (virkestoffet i Ritalin). Hvilke apparater som UP benytter, varierer gjerne litt fra politidistrikt til politidistrikt.
Avhengig av størrelsen på dosen, vil Ritalin vanligvis sitte i blodet i noen timer dersom du bruker den hurtigvirkende varianten, eller opptil et halvt døgn dersom du bruker den langtidsvirkende varianten.
Merk for øvrig at dersom du får Ritalin på resept og bruker den som foreskrevet, skal ikke dette være et problem ved en eventuell trafikkontroll. Du kan lese mer om dette i Førerkortveilederen, avsnitt om ADHD med og uten atferdsforstyrrelse.