Trenger hjelp med broren min

Hei. Eg trenger hjelp med broren min, siste dagene har han blitt veldig påvirka av rus og tabletter, alkohol og sinne. Hvordan skal vi nå fram for å hjelpe han med evnt innlegelse?

Mann, 23 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en krevende situasjon. Hva dere kan gjøre for å hjelpe ham, avhenger av hva han selv er og ikke er villig til. For at han skal få hjelp, og for at hjelpen skal fungere, må han selv være motivert for det. Du/dere må gjerne forsøke en rolig samtale med ham, ikke for å prøve å overbevise eller overtale ham til noe som helst, men snarere for å prøve å kartlegge hvor han faktisk står selv, og om han er åpen for hjelp – enten for rusbruken, for sinnet, eller begge. Se gjerne vår guide til bekymringssamtaler for noen generelle råd. Dersom han faktisk er åpen for å få hjelp, er det naturlig å avtale en time hos fastlegen hans. Fastlegen har myndighet til å henvise ham til et egnet tilbud i spesialisthelsetjenesten. Utover dette finnes det også ulike private behandlingstilbud hvor man kan ta kontakt direkte uten behov for henvisning, men da betaler man også for behandlingen selv.
Dersom han ikke er åpen for å få hjelp, blir det dessverre også vanskelig for dere (eller noen andre) å hjelpe ham. I akutte krisesituasjoner kan det kanskje være aktuelt med tvangsinnleggelse, men der er det ofte ganske strenge kriterier som gjelder.
Det kan være veldig vanskelig å være pårørende, og å være vitne til en situasjon man har lite eller ingen makt over. Sånn sett vil vi tipse om at det også finnes hjelpetilbud som er rettet mot pårørende direkte – f.eks. NKS Veiledningssenter. Det er viktig at dere som står rundt, også tar var på dere selv og hverandre.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene for å snakke nærmere om dette.