Trappe ned på Rivotril?

Jeg har godt på rivotril i ca to mnd å tatt hver dag, jeg vil slutte med de då jeg kjøper de illegalt. Har du en anbefaling på hvordan jeg skal gjøre det ? Å hvor lang tid er apstinens på de ? Jeg har tatt ca 10 til 15 rivotriler for dagen.
Mvh
Jeg som lurer på nedtrapping på rivotril 😉

Kvinne, 46 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
I utgangspunktet gir vi ikke råd om nedtrapping ettersom vi ikke er medisinsk utdannet – helst ser vi at du tar opp dette med helsepersonell.
Generelt kan vi likevel si at du bør regne god tid på nedtrapping, og kun ta små trinn om gangen. Forsøk å tenke i form av ukentlige totalmengder, og reduser denne totalen forsiktig fra uke til uke. Når du nærmer deg null, kan du gjerne bruke litt ekstra god tid på det siste trinnet. Om du går frem på denne måten, vil du forhåpentligvis redusere graden av abstinens ganske mye. Litt abstinens er likevel normalt, og hvor lang tid det vil være snakk om er umulig for oss å si, da dette er veldig varierende fra person til person. Men ofte vil det være snakk om merkbare plager i minst noen uker.
Se gjerne også våre guider om Hjelp til å slutte med benzodiazepiner.