Tips til nedtrapping på smertestillende

Hei. Jeg lurte bare på om jeg kunne få noen tips til nedtrapping på smertestillende eller hva som vil være best uten å bli alt for dårlig, dette er medesin jeg har fått fra lege pga jeg har kronisk clusterhodepine, men har nå vært anfallsfri en god stund og ser da ingen grunn til å ta smertestillende lengre. Er dette noe dere har peiling på? Jeg vet ikke hvor jeg skal henvende meg for å få svar på dette når jeg ikke har mulighet til å få snakket med legen som har behandlet meg på en stund. På forhånd takk for svar! Jente 26 år

Kvinne, 26 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Du sier ikke hvilket legemiddel du bruker, hvor mye du bruker eller hvor lenge du har brukt det. Du nevner ikke hvorfor du ikke har snakket med legen, men det er h*n som i utgangspunktet skal være behjelpelig med å lage en plan – vi anbefaler derfor at du snakker med legen din (eller andre på legekontoret) om forløpet. Hvis de ikke kan nok om temaet, kan det være en idé å vise dem denne artikkelen: Råd til allmennlegen og nedtrapping av vanedannende legemidler.
Generelt kan vi si at nedtrapping ikke bør overstige 10-20 % dosereduksjon per uke, og at du bør beregne litt ekstra tid på det siste trinnet før seponering. Abstinensplager kan neppe utelukkes fullstendig, men en forsiktig og gradvis nedtrapping vil forhåpentligvis redusere eventuelle abstinenser i størst mulig grad.