Tegn på skade etter bruk av amfetamin rektalt?

Hva kan skje med tarmsystemet når du har brukt amfetamin i ca 20 år i strekk rektalt? hvilke tegn bør man være obs på hvis det kan være noe galt? Tenker da både på lukt, og avføring som kommer ut??

Kvinne, 54 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Potensielle skader av rektalt inntak av amfetamin, gjelder det i første rekke økt fare for skade på rektalslimhinner og tykktarm. Skader på rektalslimhinner kan igjen øke mottageligheten for HIV, HCV og seksuelt overførbare infeksjoner. Det er videre en økt risiko for perforert tykktarm, noe som i verste fall kan føre til store komplikasjoner, inkludert død. Om du er i tvil, eller opplever bekymringsverdige symptomer, anbefaler vi en sjekk hos fastlegen.
Kilde: Bruk av rusmidler på ulike måter – ulik risiko. Et notat utført på oppdrag av Helsedirektoratet. Av Jørgen G. Bramness og Desiree Madah-Amiri. Dette notatet inneholder en rekke tips for skadereduksjon ved bruk av ulike rusmidler.